Życie w okupowanej Warszawie ("Kamienie na szaniec")

 

Temat: Życie w okupowanej Warszawie


Lekcję rozpoczynam filmem, który na każdym chyba robi wrażenie: "Miasto ruin"

Tłumaczę, że dziś spróbujemy odtworzyć realia życia okupowanej Warszawy. Dzielę klasę na kilkuosobowe zespoły. O tym, jak to robię, możesz przeczytać tutaj

Uczniowie, odnosząc się do znajomości treści całej lektury, odpowiadają na pytania zawarte na karcie:


- Jak wyglądały ulice?

- Jakie były warunki życia?

- Co oznaczało hasło "Nur fur Deutsche" i gdzie je zamieszczano?

- Czy funkcjonowały szkoły? Gdzie i czego się uczono?

- Jaka działalność zaczęła się rozwijać?

- W jaki sposób zarabiano na życie?

- Gdzie można było cokolwiek kupić?

- Jakie represje zaczęto stosować wobec cywilów?

- Kogo spotykano na ulicach?

- Jakie uczucia towarzyszyły mieszkańcom? 

Uczniom wymagającym wsparcia daję wskazówkę, by skupili się szczególnie na rozdziale "W burzy i we mgle".

Przykład uzupełnionej karty:




Myślę, że na koniec - już po prezentacji efektów pracy - konieczna jest refleksja - czy uczniowie dopuszczają myśl, że okupacja może się powtórzyć. Warto zadać im pytanie, co każdy z nas powinien robić (a może raczej czego nie powinien robić), by na świecie utrzymać pokój.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

QUO VADIS - Top 10 tematów wypracowań

Świat niewidomej dziewczynki - "Katarynka"